Di luar rumah pakai face mask, di dalam rumah kita pakai penapis udara

Mencuri masa untuk menaipπŸ˜…

Si bongsu dah start bersekolah tadi pagi. Rumah agak sepi tanpa dia. Dapatlah masa untuk menaip. Lagi pula, takde order yang kena masak. Hanya ada yg membeli patin tempoyak frozen dan aiskrim. Alhamdulillah… rezeki berapa pun masuk, syukur sangat-sangat dah.


Ni ha... saya nak bagi review jujur pasal penapis udara Lombok II. Saya pakai sejak bulan Ogos 2020. Lebih kurang setahun lebih juga la.

Waktu tu, harga bulanan adalah RM94. Saya  ambik pun sebab anak yang boy tu ada masalah eczema sejak baby. Ditambah pula rumah cepat berhabuk. Dia memang alah dengan habuk dan hama. Pernah buat ujian saringan alahan, bab makanan memang takde masalah. Rupanya alah dengan dust mites.

Suami pula, sejenis bersin setiap pagi. Samalah dengan anaknya yang boy tu. Tanpa berfikir panjang, saya  beli je la penapis ni. Dah berbotol aku beli losen untuk eczema... Minyak zaitun la...minyak kelapa dara lah... Ini antara usaha yang ke berapa puluh kali ntah la.

Sekarang usia si anak itu dah menjangkau 10 tahun. Boleh agak tak, usaha saya tu dah macam manaπŸ˜…

Alhamdulillah, nampak perubahan yang agak ketara... Anak saya  dah jarang menggaru dekat pelipat kaki dia tu. Tang situ je yang eczema attack. (Nanti saya cari gambar masa dia teruk) setiap malam okey, dia akan menggaru. Sejak berumur 3 tahun  aktiviti menggaru pelipat kaki berlangsung πŸ˜…

Suami pula dah tak bersin waktu pagi. Kalau tak.. Bangun  jer tidur, masuk tandas... Tak habis-habis bersin. Lemas pula kita yang mendengar. 

"Abang, lama tak dengar abang bersin setiap pagi".

"Eh, betullah..." Suami macam tersedar dari mimpi la pula. 

Kadang saya letak di ruang tamu, kadang dalam bilik. Penapis ni boleh cover sehingga 50-meter persegi. 

Akhir Januari 2021, suami positif Covid-19, kontak rapat rakan sekerja. Kami lewat dapat keputusan disebabkan telefon suami rosak. Bayangkan, dalam tempoh nak tahu keputusan tu, suami sekejap di bilik... Kejap di ruang tamu. Memang tak kuarantin pun. Penapis udara tu memang saya on sepanjang masa.

Bila tau aje suami positif, saya apalagi....bagi dia duduk terus dalam bilik bersama penapis udara. Patutlah, indicator merah je bila penapis dapat kesan virus atau kuman di udara. 

Esoknya tu, suami kena hantar ke wad Hospital Sungai Buloh. Duduk sana, 4 hari jer dah discaj. Syukur sangat. Saya dan anak-anak pula terpaksa ke Semenyih untuk buat ujian saringan. Keputusan ambil masa 2 hari... Syukur... Saya dan anak-anak negatif virus tersebut.

Alhamdulillah... Tak tahu la macam mana kalau saya dan anak-anak kena...mak dan saudara mara punya la berdoa kepada Allah agar kami dijauhi Covid-19. Risau sangat depa pun...

Cuma... Bila ampa pakai penapis ni...jangan duk ingat habuk takde langsung melekat di dinding dan perabot rumah ampa tu... Tetap ada... Kalau nak ilangkan  habuk tu, kena la lap guna kain lembap atau guna jer penyedut hampagas/vacuum. Fungsi penapis udara adalah menapis... Bukan menyedut yaπŸ˜…... 

Yang best pasal penapis udara Lombok II ni... Dia ada 6 penapis... Boleh tapis bulu kucing yang berterbangan, tapis habuk, meneutralkan bau kepam bilik, menapis gas beracun, bakteria dan menapis asap.

Bila ada penapis udara, masuk rumah rasa segar je. Saya memang tak off langsung penapis tu. Saya  set kan ke "auto". Suka hati dialah... Kadang dia tido.... Kalau dia detect udara tercemar, baru dia jalankan tugas dia tu. Alhamdulillah, bil elektrik tak naik pun sejak pakai penapis udara ni.

Saya  bagi 4/5 bintang. Sebab harga bulanan LOMBOK II ni mahal sket daripada LOMBOK III... Design dia biasa sangat tak cun macam penapis yang terbaharu ni. Kalau nak tahu, LOMBOK II dah tak dikeluarkan. Maka, untung sapa yang beli penapis terbaharu ni. Dah la murah sikit.. 

Bagi saya, penapis ni kita nak servis dia sahaja. Kita nak udara bersih. Macam kita duk bayar bil utiliti setiap bulan. Kalau mampu, tak salah membeli. Tepuk dada tanya poket... Sayang paru-paru tak???

Sharhanah 

Pstttt.... Nak beli produk Coway? Boleh terus tekan pada pautan di bawah ini

Order Terus..Macam SHOPEE.

No comments:

Post a Comment

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...