Kini dan selamanya.... aiskrim Malaysia


Sapa tak pernah makan aiskrim Malaysia waktu zaman kecik-kecik dulu? Majoriti ramai yang pernah. Dulu, zaman 80-an, aiskrim paling terkenal ialah aiskrim Malaysia perisa asam boi dan perisa sirap bandung. Dengan keadaan iklim Malaysia, aiskrim ini laku sepanjang tahun.

Zaman saya dulu, harga aiskrim ni dua ploh sen jer. Sekarang, ada lagi ke? Kos pun tak lepas weh. Harga berubah mengikut peredaran zaman. Saya pernah buat waktu saya keje dulu atas permintaan anak-anak, penat juga walaupun nampak mudah. Selalunya saya buat setiap malam Sabtu, balik keje....Lepas Isyak.. saya masuk dapur. Sempatlah beku esoknya. Tak tengahari... Petang.

Buat aiskrim ni makan masa. Lagi-lagi kalau buat aiskrim sumi. Nak buka sumi satu-satu pun jenuh. Pastu melekit habis meja. Sama juga dengan Choki Choki. Nak kena masukkan pes coklat ke dalam plastik aiskrim. Renyah! Patutlah ramai yang sanggup beli daripada buat sendiri.

Kadang ofis buat "pot luck", saya yang tak pandai masak ni, reti bawa aiskrim jer la. Hihihi. Ada juga kawan sekerja order aiskrim ni untuk dibawa balik ke rumah. Alhamdulillah, ada jer permintaan. 

Hujung minggu, anak-anak bawa jual di taman permainan. Saya sediakan "ice box" siap dengan gunting. Kami usung menggunakan beg Ikea. Takde lah jauh pun nak menapak ke taman, dalam 200 tapak.

Pada mulanya depa ni malu-malu nak menjual. Lama kelamaan,  dah terer. Sambil main gelungsur, sambil naik buaian, sambil meniaga. Dah pandai kira duit dan dah pandai pulangkan baki. Waktu tu, saya jual dengan harga lima ploh sen. Saja seronok-seronok nak bagi anak-anak belajar menjual. Untung takde, penat berganda. Hahaha. Waktu tu masih bekerja, tak fikir langsung pasal nak untung.

Anak-anak waktu tu, si sulung masih di bangku sekolah rendah. Adik-adik la yang rajin tolong. Seronok tengok derang bekerjasama. Saya lepak atas bangku batu tepi taman sambil tengok derang layan customer. 

Sejak wabak Covid-19 melanda dunia, kebetulan saya pula dah diberhentikan keje, kami dah tak menjual dekat taman. Hanya meniaga dari rumah. Saya letak iklan dalam group WhatsApp taman. Nanti ada la jiran-jiran yang membeli... Kami hanya hantarkan. Dulu jalan kaki jer.. Sekarang saya terpaksa beli sebuah basikal murah untuk mudahkan anak. Kadang jiran upah anak... Mungkin kesian tengok anak aku hantar panas-panas.

Kadang, customer jauh datang pick-up aiskrim di rumah. Sekali beli lebih daripada 10 batang. Alhamdulillah... Ini semua rezeki anak-anak. Ada yang suruh hantar... Yang tu, kalau suami ada... saya suruh dia jer...lagipun sejalan nak pergi keje. Singgah kejap antar.

Apa-apa pun, saya selalu pegang prinsip bersusah-susah dahulu, biar lambat asal berjalan...dan bukan senang nak senang... Rezeki tu pasti ada... Usaha dan sentiasa berdoa. 


Kepada yang berminat, boleh Whatsapp aku dekat sini. Kot nak buat makan-makan bersama keluarga tersayang... Boleh lah try.

Jumpa lagi!

Sharhanah

4 comments:

  1. Bestnya tengok banyak stok aiskrim malaysia ni. Macam macam flavour ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waktu rajin pulun restock siap2.. Pastu boleh la bermalas-malasan tiga empat hari😁

      Delete
  2. selalunya buat pakai air tak habis je. nak basuh jug, tengok ada balance air lagi, tuang dalam plastik aiskrim

    ReplyDelete
  3. Terliur tengok aiskrim tu. Semoga sentiasa dimurahkan rezeki ya.

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...