Rempah Ayam Goreng Mamak by Bonda Izzah

 Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Rempah Ayam Goreng Mamak, c beli daripada kawan sejak saya masih bekerja. Anak-anak suka memandangkan derang selalu makan ayam goreng letak garam kunyit jer. Sesekali tukar, memang akan bertambah nasik tu. Saya memang akan simpan buat stok dalam peti sejuk. Kalau nak guna, keluarkan jer.

Kalau nak tahu, dengan rempah ni (220gm) boleh goreng 2 ekor ayam! Banyak ke banyak? Dulu masa saya baru kenal, duk ingat boleh goreng setengah ekor jer. Rupanya salah tanggapan saya ni. Kalau nak start menggoreng, kenalah perap ayam ni bersama rempah selama 1 jam. Lagi lama, lagi sedap tau.

Ampa perlukan sebutir telur ayam, halia dan bawang putih. Tumbuk halia dan bawang putih sehingga lumat. Masukkan ke dalam rempah bersama ayam tadi. Pastu, pecahkan telur dan gaul bagi sebati. Haaaa... pastu baru perap.

Dah tu, mulalah panaskan minyak masak. Masukkan ayam bila minyak betul² dah panas. Ingat, api tu jangan garang sangat... satgi ayam masak terkejut. Luar nampak masak, kat dalam... masih mentah. Cuba buka api sederhana, baru ayam tu masak sekata dan berjus. Bila dah siap, cubalah rasa... dah macam beli ayam goreng dekat kedai mamak!

Bila goreng sendiri baru puas nak makan. Puas hati sebab kebersihan terjaga. Kita basuh ayam, kita perap ayam, kita goreng... suami dan anak-anak pun bertambah sayang... yerlah, gigih kita kung kang kung kang kat dapur. Takkan depa nak membenci pula. Penat kita masak tau.

Oh ya, rempah ni adalah salah satu produk dalam senarai kat kedai online saya tu... boleh jer klik pada pautan kalau berminat nak try. Saya juga masukkan produk ni ke dalam FB Marketplace untuk kawasan lembah klang sahaja. Nak beli direct dengan saya pun boleh, tekan WhatsApp.

Jumpa di entri seterusnya!

Sharhanah

No comments:

Post a Comment

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...