Mencuba rezeki di ShopeeFood

Pada 18 September 2021, saya daftar restoran homebased  di ShopeeFood Malaysia (SF). Nak bergantung harap sangat dekat FP, tak boleh juga. Sekarang ni ramai pelanggan bijak memilih platform mana yang lebih berbaloi. Maka, kita sebagai penjual pun haruslah bijak juga. 

Dua hari lepas saya daftar tu, saya terima emel daripada SF. Derang inform yang menu nak dijual haruslah "ready to eat".. Maka, terpaksalah saya lupakan hasrat nak letak produk frozen. Lepas tu, baru saya dapat emel yang menyatakan saya lulus fasa tinjauan dan akaun ShopeeFood saya telah berjaya dibuat. Dah boleh install aplikasi SF di telefon! 

Syukur, disebabkan saya dah pernah daftar sendiri di FP...maka, proses pendaftaran di SF jadi mudah. Gambar menu pun dah ada, link kan saje dalam template yang telah disediakan oleh pihak SF. Semua kena buat dalam Google Drive. Ampa create satu fail dengan nama restoran ampa tu, dalam tu letak semua gambar menu yang nak dijual.

Saya buat ni dalam 3 hari juga la. Siang memang tak sempat, malam je aku ada masa. Itu pun jenuh nak faham apa yang SF nak. Syukur, tak sia-sia saya join kursus Google+ masa keje dulu. Ada basic, senang la faham.

Selesai isi template ni, ampa jadikan fail excel. Nanti senang nak upload dalam form yang kita nak submit nanti dekat SF. Google Drive tu jangan lupa tukar setting ke "Public".

Saya submit pada 24hb September... Seminggu lepas tu, restoran saya dah ada dalam platform SF. Siap dengan menu. Cuma belum diaktifkan. Kena tunggu lagi lah nampaknya. Saya tak tahu, berapa lama perlu tunggu. Rujuk juga dalam group FB shopeefood... Tiada jawapan. Sebab benda baharu kan...

Pada 6 Oktober, saya cuba pergi ke apps SF. Di bahagian setting, saya tekan Help Center. Tekan untuk Live Chat, saya dapat nombor 4. Nak tunggu giliran punyalah lama. Saya solat Zohor sementara nak menunggu tu. Habis solat, baru dapat no.3 tudiaaa... Keras tang tu kalau nak menunggu.

Saya tekan E-mel. So, saya buatlah pertanyaan berapa lama tempoh restoran untuk aktif. Tunggu juga emel SF nak reply. Sunyi jer. Esok lusa tu, saya terima mesej whatsapp daripada pihak SF menyatakan restoran saya dah aktif. Happy saya weh. Terus ushar di apps SF. Yaaa... Dah aktif, bila-bila jer order boleh masuk.

Alhamdulillah... Lega rasanya. Tanpa device macam FP tu, jenuh juga saya kena duk belek phone. Tetiba order masuk dengan bunyi apa pun tidak. 


Tiga order dalam masa yang sama dan customer nama yang sama. Hehehe. Saya rasa test je tu. Sebab sekarang tengah free delivery plus ada diskaun sehingga RM10! Itu yang best dengan Shopee. Awal-awal jer ni dia bagi gula-gula. Yang best tu, bayaran dibayar setiap hari! 

Doakan perniagaan kecil saya ini mampu menyara kami anak beranak. Semoga kalian juga dimurahi rezeki. Aamiin.

Sharhanah 

No comments:

Post a Comment

⚠️๐ƒ๐ข๐ฌ๐œ๐ฅ๐š๐ข๐ฆ๐ž๐ซ Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post ๐Ÿฅ•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...