Nasi Goreng Lagenda

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Salam Maal Hijrah 1445H.

Teringat mak buat nasi goreng zaman saya kanak-kanak. Sedap betul. Walhal, ada cili kering, bawang merah, bawang putih dan sedikit belacan je pun. Bahan lain, isi ikan goreng yang tak habis, telur ayam dan sedikit minyak untuk menggoreng.

Saya, kalau dah keluarkan lesung batu tu... Maksudnya tengah mood rajin nak masak🀭.

Bahan-bahan yang saya senaraikan di atas tu perlu tumbuk sehingga lumat. Lepas tu panaskan minyak untuk menumis. Tumis sampai garing dan perasakan dengan garam.

Masukkan isi ikan goreng dan 2 butir telur. Tunggu sebentar, baru masukkan nasi putih. Haa... Apalagi, besarkan api sedikit dan mulalah menggoreng. Biar nasi tu nampak garing dan sekata semua, barulah tutup api.

Tadaaaa.... 

Saja letak ayam goreng sebagai umpan untuk  anak-anak.

Pagi 1 Muharam yang mendung,

Sharhanah

4 comments:

  1. Nasi goreng mak mak buat memang sedap 😍 Salam Maal Hijrah!

    ReplyDelete
  2. Cuya tak boleh masukkan belacan...risau gatal2 je satu badan..hahha

    ReplyDelete
  3. Nasi goreng kalau mak yang buat, memang sedap..

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...