Pagi Yang Tenang

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Pagi semalam, selepas anak-anak semua ke sekolah, saya mengambil kesempatan bersarapan pagi di luar bersama suami. Sebulan sekali, ada la mood swing. Hormon tak stabil. Semua malas! Ekekeke.

Seminggu sekali je kami dapat keluar bersama. Al-maklumlah, masing-masing cuti sehari je dalam seminggu. Kesian kan? Selepas makan, kami ke empangan. Tempat di mana suami suka memancing.

Tujuan utama bukan datang untuk memancing pun. Saya nak melayan pemandangan dan suasana je. Seminggu terperuk di rumah, rasa lemau. Seronok aih dapat berjalan berdua di luar.

Apa yang saya dapat? Saya dapat keluarkan peluh, segarkan mata, hirup udara segar, ketenangan, mendengar kicauan burung, bunyi unggas dan deruan angin pagi. Aduh, jatuh cinta!

Antara memori yang sempat dirakam;

Pemandangan empangan dari atas jalan raya

Pantulan air tasik menghasilkan pemandangan refleksi.

Kelulut menghisap madu.

Rama-rama cantik!

Semut dan lebah.

Pokok yang condong ke dalam tasik.

Pemandangan dari tempat memancing.

Daun hijau yang masih punyai embun.


Seekor semut melata di batang pokok.

Pagi tu, saya nampak setiap pokok bunga liar akan ada seekor atau dua lebah/serangga di atasnya. Masing-masing mencari rezeki.

Begitu juga burung-burung yang berterbangan. Semua sibuk dengan rezeki untuk hari itu. 

Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) - masa untuk mencari rezeki? (An-Naba' 78:11)

Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya... (Hud 11:6) 

Saya tersentak. Indahnya aturan Allah. Kenapalah manusia takut benar jika tiada rezeki?

Dalam pukul 10.30 pagi, saya dan suami pun beredar untuk pulang semula ke rumah. Menyambung kerja-kerja hakiki yang terbengkalai sebelum anak bongsu kembali dari sekolah.

Sharhanah

4 comments:

  1. Wah... tengok foto pun boleh tau Sha ini orang seni.... Ni mesti kamera kayangan ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak la uncle. Belajar basic, pakai smartphone je.

      Delete
  2. Cantiknya pemandangan.. Mendamaikan..

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...