Telur Masak Lemak Lada Hitam

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Hasilnya... Semangkuk telur masak lemak lada hitam

Setiap hari kena masak. Kadang sampai kering idea. Masak untuk tengahari pula perlu cepat, sebelum pukul 11 pagi.

Sebab tu, sesudah subuh saya sudah mula mengemas rumah. Siap kemas, baru mula memasak. Sekali stok semua habis daaa. Ada telur ayam je. Jenuh nak fikir nak masak apa. Kari, sambal dan masak kicap selalu duk masak. Jemu lah!

At last, dapat la ilham nak buat masak lemak lada hitam. Lama sungguh saya tak makan. Tiba-tiba rindu masakan mak di kampung. Mak kalau masak menu ni, simple je... Tapi sedap yakmattt.

Bahan utama:

4 biji telur ayam
Santan sesetengah cawan
asam keping 1

Bahan-bahan ditumbuk:

2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Halia sebesar ibu jari
Kunyit  separuh ibu jari
1 sudu lada hitam

Cara memasak:

1. Tumis sampai garing
2. Masukkan sedikit air. Mendidih, masukkan santan.
3. Perlahankan api.
4. Masukkan telur sebutir sebutir.
5. Biarkan sehingga telur masak.
6. Siap untuk dihidang.

Lepas masak, saya perlu masuk "ofis". Dah selesa nak fokus dengan kerja. Nanti anak balik sekolah pun senang, dia lapar je... cedoklah nasi sendiri. Kalau suami keje syif petang pun senang, pukul 12 tengahari dia akan bersiap-siap untuk keluar bekerja, hidangan semua di atas meja. 

Begitulah tugas suri rumah yang WFH. Mengejar masa dan perlu fikir laju. Sapa kata duduk rumah banyak rileks??? 

Sharhanah

4 comments:

  1. wah tak pernah masak telur masak lemak lada hitam. Cam sedap je. Macam masak lemak cili api tapi takde cili api. Mungkin kalau tambah cili api lagi sedap kut tapi lawan dengan lada hitam waduh pedas tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, keluarga saya tak makan pedas sangat. Tak berani nak letak cili api. Lagi pula saya ada gastrik, itu pun saya letak sikit je lada hitam. Selalunya masakan orang lama ni terkenal di sebelah utara je.

      Delete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...