Part 1: Pengalaman Mengikuti Program Inisiatif Saringan Kesihatan Kebangsaan Atau National Health Screening Initiative (NHSI)

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Saya ambil peluang untuk periksa tahap kesihatan saya ketika kerap bawa mak ke Klinik Kesihatan awal April yang lalu. Dah alang-alang, saya pun mendaftarlah diri dalam aplikasi MySejahtera (walhal dah uninstall lama dah... dah kena install balik. Ekekeke). Saya pilih tarikh ikut tarikh temujanji mak dengan doktor iaitu pada 29 April. Senang, datang sekali.

Pada hari kejadian, jadi kelam kabut sebab 2 nama kan. Kejap nombor giliran mak naik, dah kena bawa mak untuk check tekanan darah dan glukos di Kaunter 3. Tengah tunggu mak, nama saya pula dipanggil untuk pendaftaran. Ya, kena bayar RM1. Berlari anak saya mendapatkan mak disebabkan mak masih di kaunter 3. Masa mak berjumpa doc dan saya pula keluar untuk dapat keputusan ujian darah mak di kaunter hadapan. Waktu tu juga lah nombor giliran saya naik. Saya ke kaunter 2 untuk check tekanan darah dan glukos.

Bacaan tekanan darah saya menunjukkan 129/67mmHg. Walaupun masih dalam range normal, tapi penat kot marathon ke sana ke sini. Patutnya berehat dulu kan, baru ambil bacaan. (Keputusaan bacaan ini akan dimasukkan ke dalam aplikasi MySejahtera).

Saya masuk semula dalam bilik doktor selepas dapat ujian darah mak. Menunggu pula di farmasi untuk ubat mak. Lepas tu jururawat beri saya borang Saringan Risiko NCD untuk diisi.

Lepas tu, saya kembalikan borang tersebut. Tak lama lepas tu, nama saya dipanggil untuk temujanji ambil darah pada 23/5. Saya diberi kad temujanji dan 1 borang seperti di bawah. Nanti nak ambil darah, perlu bawa bersama.

Borang tu kecik je. Nak kena simpan elok-elok sebab lambat lagi nak ambil darah

Dapat kad temujanji tu, saya pun dah boleh balik. See you on 23/5!

23 Mei
7:30 pagi

Hari untuk ambil darah pun tiba. Saya puasa sejak 10 malam. Punyalah bersemangat sebab dah lama ooo tak ambil darah. Last masa mengandungkan anak bongsu 9 tahun yang lalu. 

Saya memandu sendirian ke KK. Al-maklumlah suami kerja pagi. Kalau dia keje petang, bolehlah meneman. Syukur ruang parking masih available walaupun dah hujung-hujung. Lepas keluar daripada kereta, berjalan kaki ke bangunan utama, dah nampak ramai orang sedang beratur. Haaa, sudah.

Ingatkan saya paling awal, rupanya tidak!

Nombor giliran saya
Tepat pukul 8 pagi barulah pintu dibuka. Pertama sekali, perlu ke kaunter pendaftaran untuk serahkan MyKad dan borang ambil darah. Kakitangan klinik akan beri nombor giliran. Lepas tu, duduk lah dulu. Waktu tu tercari-carilah juga tempat duduk kosong. Syukur masih ada. 

Sempatlah saya buat keje melayan pertanyaan pelanggan thru WhatsApp Business. Nama saya dipanggil di muka pintu bilik yang paling kanan. Tersentak dibuatnya sebab dalam kepala duk fikir mesti la lambat lagi. Nombor 21 kan.... Tetiba kurang setengah jam weh. Laju juga. Sebab selalu dah tau, kalau klinik kerajaan memang akan ambil masa menunggu. Sabar kena setinggi awan.

Segera saya bangun menuju ke bilik untuk ambil darah. Masuk je, ada 3 tempat. Ntah nak duduk mana. Sekali ada staf yang panggil saya duduk betul-betul di tepi pintu masuk. Alahai, semua staf lelaki rupanya. Saya diberi MyKad dan saya segera simpan dalam beg risau tercicir atau terlupa. Dekat sini, kemain ceria. Pasang lagu. Takde la suasana macam bilik mayat.

Staf baca bismillah semasa memasukkan jarum ke lengan saya. Darah keluar laju je memenuhi 1 tiub sambil dia menyanyi lagu Ukays. Hilang nervous makcik! Selesai sahaja, staf cakap saya dah boleh balik ke rumah. Saya terus bangun sambil mengucapkan terima kasih.

Saya sediakan kad bank siap-siap ingatkan kena bayar. Rupanya tidak! Balik macam tu je. Sebulan lagi, saya ada lagi 1 temujanji untuk berjumpa dengan doktor. Waktu tu la doktor akan buat ulasan tahap kesihatan saya. Biasalah nak menunggu keputusan darah tu sehingga bulan Jun... benda pun RM1 je. Tak kisah la sangat. Kita santai-santai je.

So, tungguuuuu...Nanti saya update.
Sharhanah

No comments:

Post a Comment

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Balik kampung? Anak-anak Saya Yang Paling Teruja!

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Hampir 20 tahun saya meninggalkan kampung. Dalam setahun, boleh kira dengan jari sa...