Roh Yang Sihat

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon  yang menggugurkan daun-daunnya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Belajarlah menerima satu bebanan kesakitan itu dengan sebaiknya. Allah mendatangkan kesakitan itu bukan sebagai satu beban, pasti kita boleh bertahan kerana Allah tahu kita mampu hadapi kesakitan itu dan juga kerana Allah sayang akan hamba-hamba-Nya.

Setiap kesakitan yang kita hadapi akan mengkifarahkan dosa kita. Cuba kita perhatikan kehidupan Firaun, yang mana dia tidak pernah sakit. Allah memberikannya nikmat kesihatan, bersin pun tak pernah. Orang lain selalu sakit, Firaun tidak, sehinggakan dia menjadi angkuh dan mengaku diri sendiri tuhan. Dengan nikmat sihat itulah, Allah membinasakannya.

Kadang-kadang kesakitan yang Allah bagi adalah untuk meningkatkan martabat kita disisi-Nya.

Cuba kita perhatikan kisah Nabi Ayub a.s yang mana diberikan ujian kesakitan dan baginda tetap sabar menghadapi ujian tersebut. Dalam keadaan dirinya yang sakit ditambah pula dengan isteri dan anak-anaknya menjauhinya. Baginda tetap sabar menempuh kesakitan tersebut sehingga Allah menyembuhkannya dan meninggikan kedudukan Nabi Ayub disisi-Nya.

Kepada sahabat-sahabat yang sedang sakit, perbanyakkan selawat syifa’

“Ya Allah , berilah rahmat ke atas penghulu kami, Nabi Muhammad SAW yang dengan berkat berselawat ke atas baginda, akan menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakan juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan ke atas keluarga dan sahabat baginda”.

Biar susah sedikit kerana Allah, untuk menghindar kesusahan yang besar…

Sharhanah

5 comments:

  1. Alhamdulillah saya baru saja sembuh dr sakit... sehingga bisa berpuasa. Terima kasih untuk ilmu yang berharga ini.
    Salam kenal dan ijin saya follow blognya. 😊

    Selamat berpuasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... sama-sama. Selamat berpuasa dan salam kenal 😊

      Delete
  2. terima kasih atas pesanan dan ingatannya.. semoga kite redho menerima sebarang kesulitan dalam hidup kite sebba ia untuk menghapuskan dosa2 kite..

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas oeringatan dan pengisian rohani

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...