Resipi Bihun Goreng

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Bihun goreng penuh hiasan... tapi lupa nak potong cili merah tu haaa. Baru berseri

Dulu, saya tak pandai nak buat bihun goreng. Asal buat je... keras...kadang lembik sangat...rasa ke laut...hehehe. Anak-anak pun tak suka cik bihun ni mungkin fobia lepas makan mak diorang masak. Memang tak laku bihun saya. Sedih. Dah la masak sampai 1 bungkus, tak habis pula tu. Bihun sup je laku dekat rumah ni.

Saya hanya buat bihun Singapore. Itu je yang saya agak pandai. Sekarang saya dah pandai. Tu yang berani kongsi resipi. Tapi, saya sampai sekarang tak pandai nak masak dalam portion yang banyak. Hanya untuk keluarga saya yang 6 pax.

Saya minta resipi dekat adik di kampung. Adik kalau memasak, memang terer. Lagipun anak-anaknya jenis kuat makan. Seronok la masak. Asal masak je licin. Memang bersemangat hari-hari nak masak.

Resipi Bihun Goreng

Bahan-bahan:

2 keping bihun kering (rendam lama pun ok, kemudian toskan)

Sejemput udang kering - ditumbuk

1 biji bawang merah - ditumbuk halus

1 biji bawang putih - ditumbuk halus

5 sudu sos cili

3 sudu kicap

Garam secukup rasa

Sedikit minyak masak untuk menumis

Cara Membuat:

  1. Panaskan kuali dan masukkan minyak masak.
  2. Tumis bahan yang telah ditumbuk sehingga garing.
  3. Dengan api sederhana, masukkan sos cili, kicap dan sedikit garam. Kacau sebati.
  4. Masukkan bihun dan kacau sehingga sebati. Kuatkan api dan goreng sehingga nampak kering. Tutup api dan hidangkan.

Hiasan:

Telur dadar - gulung dan hiris

Sedikit daun bawang - ditabur

Sedikit daun ketumbar - dihiris

Sedikit bawang goreng - ditabur

1 cili hidup - dihiris

Itu je. Mudah kan??? Kenapa la baru sekarang saya baru pandai masak.πŸ˜‚

#TIPS: Selepas angkat bihun, masukkan air dalam kuali dan biarkan.  Nanti senanglah nak cuci.

Sharhanah

4 comments:

  1. Sedap ni makan masa panas-panas, lawan dengan kopi atau teh 😊

    ReplyDelete
  2. sedap ni sis.. ldy sampai skrg kalau buat meehun, mehun jd hancur.. :D.. buruk benor rupenye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la... Ini pun baru menjadi, tu yang excited🀭

      Delete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...