Rezeki Orang Sakit

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang


Selagi ketentuan Allah bagi sakit itu belum menepati qadar Allah iaitu sembuh maka kekallah sakit itu biar pun pelbagai usaha dan ikhtiar dilakukan. Maka usaha kita itu dikira ibadah dan berbaik sangkalah kepada Allah dalam semua hal.

Apabila seorang hamba Allah jatuh sakit, Allah akan utuskan 4 malaikat;

  1. Malaikat pertama akan mengambil selera makannya
  2. Malaikat kedua akan mengambil rezekinya
  3. Malaikat ketiga akan mengambil kecantikan. Wajahnya pucat.
  4. Malaikat keempat akan mengambil dosanya
Apabila sampai waktu yang telah Allah tetapkan untuk hamba-Nya kembali sihat, Allah akan menyuruh malaikat pertama, kedua dan ketiga memberi balik apa yang telah diambil oleh mereka. Akan tetapi Allah tidak menyuruh malaikat keempat memberi balik dosa hamba-Nya. Sesungguhnya setiap kesakitan itu adalah kifarah dosa dan itulah sebesar rezeki dibawa pulang bertemu Allah. 

“Sakit itu kifarah dosa. Allah nak hapuskan dosa kita yang ada untuk digantikan dengan pahala sebab Allah sayang hamba-Nya”.

Sharhanah

6 comments:

  1. terima kasih sis.. atas ingatannya...

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongisian. Semoga dosa2 kita terhapus dari kesakitan2 yang menimpa.

    ReplyDelete
  3. berbaik sangka dengan Allah, terima kasih ingatkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Sama-sama kita saling ingat mengingati.

      Delete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...