Mengurus Masa

Cikgu saya kata: “Semua orang ada 24 jam yang sama. Kenapa ada yang kaya ada yang tak. Ada yang boleh urus 20 bisnes ada yang sekadar kerja 1 bidang sahaja. Semuanya tentang pengurusan masa. Manusia yang paling bijak ialah dia susun dan rancang segala kerja dia. Sampai dia tak sedar dia dah kaya.” - KHM

Hampir dua bulan saya fokus kepada tugasan baharu. Menjadikan saya lebih sibuk daripada biasa di rumah.

Ya, saya masih berniaga. Cuma saya kurangkan menu. Saya fokus pada 3 sahaja. Yang simple dan mudah disediakan. Memandangkan saya sudah ada tugasan hakiki (dibayar gaji secara bulanan), maka bisnes saya dah jatuh nombor 2.

Sebenarnya, bos lama saya panggil saya bekerja semula. Saya terima sebab saya tak perlu ke tempat kerja. Hanya jaga sistem dan layan inquiry. Saya bebas bekerja ikut waktu yang saya nak.  Menarik bukan???

Zero cost untuk petrol, tak perlu pening fikir baju apa nak pakai setiap hari, dapat urus makan dan pakai buat suami dan anak-anak. Itu antara kelebihan yang saya dapat. 

Tapi, bukan semudah yang disangka. Saya perlu urus masa sebaik-baiknya. Sesekali waktu sibuk menerjah, mana nak ke dapur, mana nak reply mesej yang urgent, memang tak terkejar. 

Kadang, kepala ni penuh dengan to-do-list. Sesekali perlu menghela nafas yang panjang untuk melegakan sesak di dada. Saya ada masalah kerisauan jika tak dapat selesaikan satu-satu perkara. Itu kekurangan saya.

Di situ saya belajar utamakan perkara yang paling penting. Contohnya, tengah melayan pertanyaan pelanggan thru WhatsApp. Dalam masa yang sama, ada order masuk di platform. Saya perlu selesaikan order yang masuk dahulu. Maka, berlari anak lah saya ke dapur siapkan tempahan. Habis je, sambung menjawab pertanyaan pelanggan. Begitulah. 

Kadang satu hari takde langsung order. Saya akan fokus 100% kepada kerja yang bergaji tu. At least, saya ada pendapatan tetap. Dalam keadaan ekonomi sekarang, saya tak boleh nak harap pada bisnes kecil saya ni. Lepas duit poket sekolah anak-anak pun dah rasa bersyukur. 

Suami ajak berjalan pun saya tak kisah. Selagi ada talian internet, di mana-mana pun saya boleh buat kerja. Baru-baru ni, kami anak beranak pergi berkhemah di tepi pantai. Lega rasanya melihat lautan luas terbentang, bunyi ombak menghempas ke pantai sambil buat keje sambil mengadap pantai. Eh! 

Nature lover,

Sharhanah

No comments:

Post a Comment

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...