Gelisah

Jam dah menunjukkan pukul 3 pagi. Memang tidur-tidur ayam je. Saya menjenguk ke luar jendela, melihat keadaan rumah kami. Tiada tanda air banjir nak surut pun. Sorang-sorang anak saya bangun. Semua tak mampu nak tidur nyenyak.

Akhirnya, nampak suami depan rumah kami. Tengah menyembang dengan jiran sebelah. Saya apalagi, cari nombor contact dalam group WhatsApps dan terus call jiran tersebut. Saya minta nak cakap dengan suami. Waktu tu dah lega sangat. Suami masuk ke rumah ambil telefon bisnes yang tertinggal. Maka, senanglah kami nak berhubung nanti.

Lebih kurang sejam kemudian, hujan masih turun. Ya, Allah... Paras air semakin meningkat. Banyak kereta yang tenggelam berbunyi tanpa henti. Memang teruslah tak boleh tidur. Jiran bangun dan mengatakan kalau air masih naik, kami terpaksa minta bantuan. Paras air banjir dah paras pinggang. Saya dah mula panik. Sah! PC, tilam, TV, buku2, peti sejuk, mesin basuh di rumah dah tenggelam! 

Bila panik, terus sakit perut. 

Kak June dah bangun dan siap sedia jika perlu berpindah ke tempat yang lebih tinggi. Tapi, masih tiada arahan daripada AJK taman. Macam tak logik pula nak turun nak meredah banjir ke tempat yang selamat. Kang lemas dalam perjalanan. Anak-anak macam mana? Dah la yang kecik tu berdiri pun paras pinggang kita jer. Meredah memang derang tenggelam.

Beberapa kali juga lah air di empangan dilepaskan. Patutlah air banjir ni laju arusnya. Saya call suami, tak diangkatnya. Hati dah gundah gulana. Memang tawakal habislah. Saya doakan agar paras air tak naik lagi memandangkan hujan dan berhenti.

Subuh.

Alhamdulillah, nampak paras air tak naik lagi. Saya kejutkan anak-anak untuk solat subuh. Mudah sungguh diorang bangun kalau tidur di rumah orang๐Ÿ˜…. Sorang-sorang bangun mengambil wudhu.

Nampak gayanya, macam lama jer kami akan berteduh di rumah jiran. Air banjir nampak tak surut-surut. Anak-anak dah tak sabar nak balik rumah. Saya cakap, air paras buku lali baru kita selamat balik. Semua akur. 

Jiran kami suami isteri bergandingan buat sarapan. Alahai, saya rasa bersalah betul sebab menyusahkan mereka. Bagi mereka, tak ada masalah pun. Huhuhu.. saya malu sebenarnya.

Pukul 8 pagi baru suami nampak di bawah. Suami jiran memanggil-manggil untuk naik bersarapan. Meredah juga la dia nak ke sini. Habis basah kuyup. Jiran sediakan pakaian bersih. Sempatlah suami mandi dan bersarapan. Nampak dia keletihan dan terus tertidur.

Bersambung....

No comments:

Post a Comment

⚠️๐ƒ๐ข๐ฌ๐œ๐ฅ๐š๐ข๐ฆ๐ž๐ซ Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post๐Ÿฅ•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...