Mangsa Banjir Lari Balik Kampung

Malam ke-2 pun kami terpaksa tidur di rumah jiran memandangkan kerja pembersihan rumah belum siap.



Rupanya, bukan senang nak membersih. Banyak lagi yang belum siap. Baru dapat kumpul pakaian 6 plastik XXL yang perlu dibersihkan. Nak ke dobi berdekatan, semua tak boleh pakai. Out of service.

Patah hati.

Lagi pula hari ke-3 bekalan air tiada. Dengar kata loji dibersihkan. Sudah. Mati akal nak buat keje mencuci. Hanya tinggal air dalam tangki jer. Kena lah berjimat.

Kami hanya dapat bersihkan satu jer bilik anak untuk dibuat tidur. Ada sedikit ruang di ruang tamu yang agak bersih. Bolehlah buat tempat tidur dan solat.


Suami cuti 10 hari  untuk habiskan cuti tahunan sebab nak balik kampung. Sejak dah boleh rentas negeri, kami simpan jer hasrat nak jenguk mak ayah. Nak tunggu hujung tahun, baru dapat kumpul cuti.. Sebab suami bukan senang-senang boleh apply cuti sesuka hati. Mula tu macam tak jadi balik jer, dah la kena hadap banjir. Macam kebetulan pula suami tengah cuti benda ni nak jadi.

Fikir punya fikir, balik jer la. Bukan banyak benda boleh buat dengan bekalan air pun takde. Baik balik kampung, lari dari masalah. Lagipun tak lama, hanya 4 hari 3 malam.

Hari ke-3 tu kami dah tak bermalam di rumah jiran. Sebab hari ke-4 kami dah buat persiapan ala kadar untuk balik ke kampung. Pakaian mana yang ada saja saya packing. Balik pun saya pakai selipar disebabkan kasut saya lembab kena banjir.

Alhamdulillah, time ni bantuan makanan sangatlah meriah. Siap saya bawa balik sikit ke kampung, terutama sekali roti yang tak tahan lama. 

Ada 2 perabot yang masih gagah saya tak buang. Apa-apa pun tunggulah saya balik sini. Kami akan sambung bersih.

Ya, Allah... Waktu ni memang sangat down... Syukur juga kami dah plan awal nak balik kampung. Melegakan sikit keadaan yang sangat serabut. Saya penat fikir, penat fizikal dan penat segala-galanya. Jiran pun cakap, takpe... Balik jenguk mak ayah dulu... Pasal kemas2 dan kerja membersih, biarkan je dulu.

Alhamdulillah.... Kami buat keputusan untuk balik ke kampung juga. Padahal siang tu, saya dah give up nak balik kampung sebab saya ke luar ke Cheras untuk ambil kereta. 7 jam saya sangkut jem di jalan raya, nak balik rumah dalam 6km jer pun. Cian anak-anak tinggal di rumah..dah teruja nak balik kampung.

Lepas Isyak, kami bertolak pulang ke utara. 12 jam baru sampai kampung!!! Setiap RNR kami stop untuk tidur. Fizikal out! Letih dengan banjir. Tapi, semangat nak balik kampung tu menggunung, alhamdulillah...kami selamat sampai pagi esoknya. 

Sharhanah

2 comments:

  1. semoga dipermudahkan urusan.. berat mata memandang, berat lagi bahu puan sekeluarga memikul

    ReplyDelete
  2. Terima kasih... Alhamdulillah, dah settle mengemas dan back to normal.

    ReplyDelete

⚠️๐ƒ๐ข๐ฌ๐œ๐ฅ๐š๐ข๐ฆ๐ž๐ซ Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post๐Ÿฅ•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...