Kenangan Paling Tak Best 2021

Kisah ini akan menjadi kenangan saya sampai bila-bila. Waktu pandemik Covid-19 sedang rancak merebak menjangkiti ramai orang dan bila semua takut dengan virus cilik ini. Pada masa yang sama saya masih bekerja. Dah setahun lebih dah.

Permulaan yg tak berapa nak happy. 31/1/2021 (Ahad) suami disahkan positif Covid. 2/2 (Selasa) baru tau diri tu positif. Walhal.. Dah merata berjalan. 3/2 (Rabu) warded di Hospital Sungai Buloh. 6/2 (Sabtu) discaj. Suami stage 4. Terpaksa menggunakan bantuan oksigen.

 

6/2 juga la saya dan anak-anak buat swab selepas update di MySejahtera. 5/2 lewat petang tu, saya terima panggilan kerana perlu hadirkan diri ke Klinik Kesihatan berdekatan untuk buat swab test.


6/2 juga adalah pengalaman paling tak best. Kami smp agak awal di KKS. Jarak rumah ke sana hampir 40km! Hanya klinik kesihatan tu saja yg beroperasi pada hari Sabtu. Yang paling dekat 2km tutup. Sesi jam 9.30 pagi tapi kami sampai 8.45 pagi. Saya pergi mengikut bantuan  Waze. Alhamdulillah. Waze bawa ke jln  yang benar.

 

Orang dah ramai di pekarangan klinik kesihatan. Ada 3 khemah. Khemah pertama untuk semak nama dan dapatkan nombor giliran, khemah kedua (paling besar) utk swab test dan khemah terakhir untuk pemakaian gelang.

 

Hanya semak nama sahaja, sudah mengambil masa yang lama. Nama saya dan anak-anak belum dicetak mungkin pihak PKD lambat update. Dengan memberi lima keping kad identiti kami, petugas KK terpaksalah menulis setiap nama kami beserta no IC. Saya agak, dia mesti stress menulis nama2 anak saya yang agak panjang berjela. Nama yang terakhir tu… Dia tulis dgn huruf kecil. Yang atas semua huruf besar. Wakaka.

 

Dengan keadaan yang panas di bawah terik matahari, khemah tanpa kipas yg berpusing, petugas KKM yang dah mcm org bulan, orang pula ramai.. Korang rasa???

 

Kalau tahu mcm ni, serius saya tak nak datang. 

 

Hahaha… Tetapi, saya bukan manusia pentingkan diri. Gigih juga datang bersama 4 org anak tanpa suami. Suami di wad. Mana mungkin dia boleh menemani. Hanya Allah sahaja tempat saya bergantung. Sebagai warganegara yang bertanggungjawab, saya ada di sini.

 

Selesai dapat no. Giliran (A17-1-5), kami ke khemah kedua. Agak ramai.. Semua duduk dengan penjarakan sosial. Ikut giliran. Ada 3 barisan kesemuanya. Saya di barisan paling kiri.

 

Sambil menunggu, sambil dengar raungan seorang kanak-kanak menangis. Oh sudaaaah! Saya harap anak-anak saya steady.. Don’t drop my water face. Hihihi

 

Dalam setengah jam juga.. Giliran kami sampai juga. Saya dah mcm ke tali gantung. Saya hulur ke semua kad identiti bersama no giliran. Dah 1 kena marah, sebab saya tak susun ikut giliran. Ha sudahhh… 2 petugas sibuk menulis dan menyusun nama kami. Dalam pada masa yg sama seorang petugas dah setia nk jalankan tugasnya. Seram betul. 

 

Yang menulis minta Hariz (anak lelaki tunggal) buat dulu. Saya tengok Hariz cool sungguh. Steady betul. Hahaha. Tapi saya tak sure, perasaan dia mcm mana. Di sini saya telah ditegur utk tidak mengambil gambar. Ok.. 

 

Selepas Hariz, Sofea, Zahra, saya dan Arissa. Sapa pun tak nangis… Hanya rasa hingus nk terkeluar dan berair air mata juga la… Mana taknya, cotton bud tu digerak2 dalam tekak dan hidung. Tak kan korang tak rasa pape kan. Hahaha.

 

Selesai, kami gerak ke khemah terakhir. Macam diperbodohkan pula menunggu kosong. Sudahla lama. Orang yang buat swab selepas kami pun dah dapat gelang. Pelik. Saya tengah berfikir secara logik. Ada 2 borang untuk sorang… nama dipanggil mengikut borang-borang tersebut. Masa bila petugas nak isi borang kami? Masa ambil nombor giliran, derang isi nama dan no IC sahaja. Itu pun jenuh dia isi… Inikan pula nak isi setiap borang.. Nama.. Ic… Alamat… Nama.. Ic… Tandatangan. Tak kan petugas khemah kedua pas   borang kami ke khemah terakhir? Tak nampak punnnn…

 

Sah!!! Borang kena isi weh. Sorang, 2 salinan. Saya pun minta la siap dengan pen. Sorang drp 2 petugas tu terangkan kat saya.. Isi utk ank camna… Utk diri sendiri camna… Pastu… saya duduk dan isi. Waktu ini la rasa menyesal tak sudah bila mana nama ank panjang berjela. Rasakan!!! Untung bapaknya… Letak nama, tinggal! Mak juga yang lenguh nak isi.

 

Ambil masa nak isi semua.. 10 helai dengan nama berjela dan alamat rumah. Kah kah nasib la.

 

Saya perasan, khemah kedua dah tinggal petugas-petugas je.. Orang ramai dah reda di khemah terakhir. Petugas di khemah terakhir minta bantuan petugas lain. Barulah proses cepat. Itupun kerusi di susun kembali. Kami dipanggil untuk duduk di setiap kerusi yang disusun. Saya, Sofea, Arissa, Hariz dan Zahra. Masing-masing pegang borang masing-masing beserta IC. Zahra jauh dari saya. Rileks mukanya mengikut arahan. Sebab.. Kami kena bergerak bila orang depan dah bergerak. 

 

Saya malas nk bertanya, hanya hulur tangan untuk dipakaikan wristband. Mood saya down betul. Stress sebab rasanya saya dah buang masa tadi menunggu. Patutnya ada petugas yang beri arahan selepas kami buat swab. Ini, suruh Q sahaja. What the heck??? Salah saya ke? sebab tak bertanya dahulu. Slack betul waktu menunggu tu… Jam dah menunjukkan pukul sebelas lebih.

 

Selesai. Saya drive pulang ke rumah tanpa menyinggah. Dalam kereta kami anak beranak banyak membisu. Mungkin serik dengan pengalaman swab test tadi tu kot. Doakan covid tidak suka pada kami. Sekian. 



Abah jer takde waktu ni

#time buka gelang baru tahu keputusan saya dan anak-anak negatif. Punya lah kami baik duduk di rumah. Untung suami.. dia habis tempoh kuarantin waktu dia discaj.

#alhamdulillah dah 2022... Kami masih dipelihara daripada wabak tersebut. Cukuplah kenangan lalu. Kuarantin double pulak tu. Kuarantin masa suami disahkan positif sambung kuarantin lagi selepas kena buat swab test... Apa punya lama daaaaa.....


 Sharhanah

8 comments:

  1. Kenangan yang akan diingati sampai bila-bila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul... Serik rasanya semua saya kena uruskan sampai kena drive jauh2..huhuhu. Alhamdulillah dapat jiran2 yang baik yg sudi menghantar bantuan dan makanan.

      Delete
  2. saya pulak kena covid pd awal ramadhan thn lps. stage 4 gak. 10 mlm dok dlm warded. turun 10kg....

    ReplyDelete
  3. Banyak turunnya tu Abam Kie. Suami saya 4 hari je dalam wad. Balik rumah pun dah nampak kurus. Inikan pula 10 hari...

    ReplyDelete
  4. Allahuakbar..kenangan yang akan diingati. Alhamdulilah dah sihat semuanya ya?

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah... Pada tahun 2021 kisah ni...Yg positifnya cik suami jer... Saya dan anak2 masih terhindar drpd wabak ini.

    ReplyDelete
  6. Kenangan yang tak kan lupa sampai bila bila

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...