Sepanjang Bulan Syawal Bersama Mak

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

  1. Alhamdulillah, mak masih ada lagi di rumah saya. Kami berpuasa enam. Paling indah dapat bersahur dan berbuka puasa bersama. Dah agak lama saya tak merasainya sebab jarang sangat saya balik kampung apatah lagi di bulan Ramadan.
  2. Kalau dulu, mak lah yang selalu menyediakan juadah bersahur dan berbuka puasa untuk anak-anaknya. Kali ni, biarlah saya pula yang menyediakan semuanya. Lagipun lutut mak dah tak kuat dan kaki mak pula Bunion, yang menyukarkn mak berjalan.
  3. Sepanjang mak berada di sini, saya ditugaskan oleh kakak di kampung untuk memantau keadaan tekanan darah dan paras glukos dalam darah mak. Keraplah kami ke Klinik Kesihatan. Kakak dalam proses untuk dapatkan alat bantu pendengaran untuk mak.
  4. Lepas ni mudah dan selesa lah mak nak mendengar. Dapat juga cegah demensia, dapat tingkatkan komunikasi dan keyakinan mak, dapat elakkan perasaan yang boleh menyebabkan kemurungan dan tingkatkan keseimbangan. Moga dimudahkan urusan semuanya.
  5. Alhamdulillah, mak takde penyakit kencing manis. Hanya tekanan darah mak je agak sedikit tinggi. Saya juga perlu memantau makanan mak. Risaulah kan, salah makan... jenuh. Cuma mak tak boleh banyak fikir dan stress. Itu je.
  6. Bila suami saya cuti, kami bawa mak jalan-jalan hingga ke Kuantan. Mak tak pernah sampai ke sana. Alang-alang singgah beraya di rumah sepupu saya, anak buah mak juga. Dah agak lama mak tak berjalan jauh kan. 3 tahun lebih mak jaga arwah ayah yang terlantar disebabkan strok.
  7. Kerja WFH saya dah mula banyak. Fuh, tak bernafaslah lepas ni.
  8. Dalam kesibukan ini, Alhamdulillah... saya tersenarai sebagai pemenang ke-2 GiveAway by Blog the Story of Mommy EEZ. Dapat Sejadah! Rasa macam dapat duit raya pula tua-tua begini. Hehehehe

Tahniah juga kepada Cuya & Syuhada. UPDATE: Hadiah saya sudah diterima pada 6 Mei 2024. Terima kasih Mommy EEZ!

9. Mak akan balik ke kampung pada 1 Zulkaedah ni.  Pasti saya akan merindui mak. Seboleh-bolehnya saya nak bahagiakan mak. Apa yang mak nak, saya cuba tunaikan. Yang pastinya, saya tak dapat membalas jasa mak dan arwah ayah membesarkan saya. Hanya Allah sahaja yang mampu membalas. 

Tetiba teringat arwah ayah. Baru 8 bulan ayah pergi ke negeri abadi. Al-Fatihah.

Sharhanah

2 comments:

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...