9 Sebab Kenapa Allah Bagi Kita Sakit

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Allah SWT berfirman: Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan. (Al-Anbiya: 35)

Adapun hikmah disebalik musibah sakit dan penyakit adalah:

  1. Allah sedang menguji manusia agar lebih bersabar dalam menghadapi ujian berupa penderitaan penyakit.
  2. Sebagai kifarah dosa dan kesalahan yang dilakukan manusia pada masa yang lalu.
  3. Dilipat gandakan kebaikan dalam hidup manusia yang ditimpa sakit atau penyakit. Hakikatnya Allah ingin menambah kebaikan kepada hamba-Nya dengan ujian sakit dan penyakit.
  4. Untuk mengangkat darjat manusia disisi Allah Azza Wa Jalla, kerana sakit dan penyakit adalah ujian kepada hamba-Nya agar bertambah darjat kemuliaan di akhirat.
  5. Untuk menyelamatkan manusia dari azab Allah. Dengan memberi sakit dan penyakit kepada manusia di dunia, semoga terselamat di akhirat kelak.
  6. Sebagai tanda ingatan, kerana manusia selalunya akan sedar saat sakit atau penyakit tersebut menimpa dirinya.
  7. Membersihkan dan mensucikan hati dan jiwa dari pelbagai penyakit rohani, seperti penyakit sombong, riak, ujung dan sebagainya.
  8. Untuk mengingatkan manusia atas nikmat Allah SWT yang diperolehinya dalam hidup. Kadangkala kita kurang mensyukuri semasa kita sihat dan kuat lagi.
  9. Untuk menyedarkan dan menginsafkan manusia di atas kesilapan yang dilakukan pada masa lalu.
Dapat disimpulkan, bersangka baik kepada Allah Yang Maha Baik, tiada yang terjadi melainkan ada kebaikan di dalamnya dan berdamailah dengan irodahNya; Ucaplah Innalillah wa inna Ilahi rooji’un jua puji lah DIA di semua tempat setiap masa.

Ya Allah berilah kami kesabaran dan ketabahan dalam menghadapi apa jua permasalahan dalam hidup kami, dan berilah kebaikan kepada kami dari musibah sakit dan penyakit yang Engkau timpakan kepada kami. Mudah-mudahan kami menjadi hamba Mu yang soleh. Aamiinn

Sharhanah


5 comments:

  1. Sakit itu adalah ujian dan Allah tidak akan beri ujian di luar kemampuan kita..

    ReplyDelete
  2. Moga rutin harian kita semua dipermudahkanNYA.

    ReplyDelete
  3. Allah bagi nikmat sakit tanda Dia sayangkan hambaNya , supaya hambaNya tak leka dengan nikmat dunia

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...