Akhlak: Tanggungjawab

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Bertanggungjawab ialah kesungguhan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan yang telah ditetapkan selagi tidak bercanggah dengan syarak.

Dalil:

"... sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota itu akan ditanya tentang apa  yang dilakukannya".

(Surah Al-Israa' 17:36)

Bahagian Bertanggungjawab

  • Tanggungjawab kepada diri sendiri - Menunaikan perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya.
  • Tanggungjawab kepada Allah - Memelihara diri daripada perkara-perkara yang tidak diredhai Allah dan memantapkan iman dalam diri dan melaksanakan tuntutan rukun Islam dengan sempurna.
  • Tanggungjawab kepada ibu bapa - Mendoakan, bercakap dengan lemah lembut, taat dan berbakti kepada kedua-dua ibu bapa.
  • Tanggungjawab kepada guru - Menumpukan perhatian ketika guru mengajar, mematuhi segala yang diarah dan menghormati serta mendoakan kesejahteraan guru.
  • Tanggungjawab kepada negara - Kesetiaan, menjaga harta benda awam dan menjaga keselamatan serta keamanan negara.
  • Tanggungjawab kepada masyarakat - Melibatkan diri dalam aktiviti khidmat masyarakat, saling menasihati dan berbuat baik serta memelihara kerukunan hidup berjiran.

Fadhilat Bertanggungjawab

Sudah pasti dikasihi Allah dan Rasulullah serta disukai oleh ibu bapa dan masyarakat. Apa kerja yang dilakukan akan menjadi sempurna dan mendapat faedah yang berpanjangan.

Akibat Tidak Bertanggungjawab

Apabila kita tidak bertanggungjawab, tentunya dimurkai Allah dan Rasulullah. Kerja yang diamanahkan tidak sempurna, hasil kerja yang sia-sia dan tidak mendapat keberkatan.

Jadilah insan yang bertanggungjawab dengan apa yang diamanahkan.

Sharhanah

2 comments:

  1. perkongsian yang amat baik buat peringatan kita semua , terima kasih Sharhanah naa :)

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...