Hati-hati dengan not RM20!

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Baru-baru ni, bagi dekat anak bongsu sekeping not RM20 untuk beli makanan kucing jalanan. Beria-ria dia nak beli sendiri. Saya pun, okeylah sebab nak ajar dia kira baki nanti. Dalam sling bag hanya ada sekeping not RM20 dan 3 keping not RM1. Saya hulur RM3, dia kata mana cukup. Pandai betul budak ni.

Kurang 10 minit, dari jauh nampak dia keluar dari kedai dengan lambaian kekayaan!. Ingatkan dia beli yang jenis kering, rupa-rupanya dia beli sepeket makanan kucing jenis basah berharga RM1.80. Ceh! Baki nanti haruslah RM18.20. Kenapa la tak bagi dia RM3 je tadi. Ishhh.

Anak menghulur baki kepada saya. 

"Aik, ada RM8.20 je. Mana lagi RM10?", tanya saya sambil membelek resit.

"Kan mama beri dekat saya RM10. Inilah bakinya". Anak jawab dengan tudung pun senget. 

"Tak la. Mama bagi RM20.", saya jawab sambil menarik tangan anak ke kedai tersebut. Fuh, cuaca panas-panas macam ni, rasa jauh betul nak menapak ke kedai tu balik.

Dalam kepala, terfikir juga... mana lah tahu... masa dia lambai-lambai tadi, duit RM10 jatuh melayang ke. Sambil berjalan, sambil mata meliar saya memandang ke bawah. Tapi, tak jumpa pun.

Saya masuk ke kedai dan terus ke bahagian pembayaran.

"Maaf, tadi anak saya bawa RM20. Baki sepatutnya RM18.20." Kata saya sambil menghulur makanan kucing bersama resit ke arah cashier.

"Eh, tak puan. Saya terima sekeping RM10", jelas cashier kepada saya.

"Saya tak ada langsung duit RM10. Hanya ada RM20 sekeping. Duit tu yang saya beri pada anak saya tadi", Saya menjelaskan pada cashier dengan harapan dia memahami.

Cashier tu menekan kod plastik 20 sen di mesin cashier. Maka terngangalah mesin tersebut. Dalam tu tersusun duit mengikut nilai masing-masing. RM1, RM10, RM50 dan RM100.

Tadaaaaa.... ada sekeping not RM20 di atas not-not RM10! Nampak? Cashier tu memang ingat anak saya bagi RM10. Kalau dia memang nak tipu, memang duit RM20 tu akan diletakkan di slot RM20.

Cashier tu berkali-kali minta maaf pada saya. Dia menghulur kembali baki yang sebetulnya. Saya pun tahu, dia memang tak perasan pun sebagaimana anak saya jugak. 

Syukur dapat kembali baki. Kalau saya tak alert, melayang RM10. Beli sepeket makanan kucing dengan harga RM18.20. Huhuhu

Rasanya, ada lagi kes yang tak perasan. Kalau macam kes saya, syukur boleh detect kalau pantas. Ada yang siap bergaduh. Ada yang malas nak bertekak. Biarkan je lah. Oren dan merah, sama kaler yer?



Ada yang baik hati nak bagi duit raya RM20 tak?

Sharhanah

6 comments:

  1. Warna mmg beza cuma kadang terlepas pandang...
    Pernah juga berlaku pd sy...tp sbb tahu kita mmg bagi note 20, mmg mintalah baki sepatutnya. Penjual pun kadang tak perasan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke sebab not RM20 ni jarang orang guna. ATM pun tak sediakan not RM20 kan? RM100, RM50 dan RM10 je.

      Delete
  2. SA pernah terkena dengan duit RM100, pergi kedai aceh...beli barang RM8.00 lebih macam tu...baki ambil terus simpan...then balik tengok eh..kenapa baki RM82 je...patut RM92 la kan...bila pergi balik kedai diorang x ngaku...kadang bukan nak menuduh tapi ada jer yang x jujur

    ReplyDelete
  3. ye kena hati hati, kak ana pernah juga kat speedmart lepas tu tiap kali kak ana bayar dengan note rm20 kak ana akan mention pada cashier, saya bayar rm20 ye.. bagi dia alert sikit sama juga dengan pasar malam..

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...