Kampung Padang Melangit, Beseri, Perlis - Percutian Santai

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Saya memilih untuk menginap di kawasan yang berdekatan dengan sawah padi. Dua bulan saya mencari homestay yang betul-betul memenuhi citarasa saya sekeluarga.

Akhirnya, dapat rezeki menginap di Kampung Padang Melangit, Beseri. Rumah inap ini berdekatan dengan jalan raya utama. Sangat mudah nak cari. Sesampai di sini, kami disambut dengan hujan lebat. 

Waktu ni, saya dah rasa aktiviti berbasikal sambil meronda di kawasan bendang akan bertukar ke aktiviti tidur (konon nak berehat setelah 5 jam di dalam ETS). Ditambah pula, cuaca yang tak cantik petang ni. Punah harapan untuk melakukan sesi fotografi. Sedihnya πŸ˜”

Kami menginap selama 3 hari 2 malam dan mendapat tawaran harga yang menarik daripada tuan rumah. Siap dapat pinjam 2 buah basikal untuk memudahkankan kami bergerak di dalam kampung. Anak-anaklah paling teruja.

Selepas hujan lebat berhenti, kami santai-santai meronda di dalam kampung. Anak-anak bergilir-gilir mengayuh basikal. Pemandangan tersangatlah cantik untuk kami yang asalnya tinggal jauh dari kawasan bendang ni haa.

Damai, tenang, dan kehijauan sedikit sebanyak dapat melupakan masalah seketika. Waktu inilah, masa yang sangat sesuai saya dan suami menghabiskan masa berkualiti dengan anak-anak.

Cuaca agak mendung petang tu, lepas sedikit hujan... dan keluarlah pelangi. Macam kehidupan kita juga kan?

Kami sekeluarga main hujan. Biar basah bersama. Anak-anak kemain seronok! Lagi pula, tak ramai pun penduduk kampung yang keluar di kala hujan turun. Eh, gila ke hapa anak beranak main hujan? Ekekeke

Eh, sapa cakap pemandangan lepas hujan tak cantik? Siap dapat pakej pelangi lagi tau.

Sayangnya, waktu ni tiada musim mempelam harum manis. Nampak pokok je la. Buahnya tiada. Waktu ni juga, pokok padi sedang menghijau. Memang target saya pun.

Si bongsu dan si sulung... waktu ni baru keluar rumah selepas hujan reda.
Sawah padi yang menghijau

Bunga raya berwarna jingga masih dalam kebasahan hujan.

Hai, pelangi

Antara bunga liar yang banyak terdapat di tepi jalan kampung

Pokok bunga ni pun banyak tumbuh.
Kami meronda mengikut jalan kampung. Ntah mana-mana. Tapi, tak sesat pun. Rumah kampung dekat sini semua besar-besar. Mana taknya, tanah semua luas-luas. Best kan? Beranganlah dengan suami... mana nak duduk tua-tua nanti? Perlis, ok tak? Hehehehe.

Kami berjalan pulang semula ke rumah inap untuk mandi. Yerla, pakat habis basah kena hujan. Pukul 6 lebih nanti, kami akan ke Tasik Timah Tasoh untuk menikmati suasana sunset pula. Memang healing sungguh.

Nantikan entry seterusnya.

Baca juga;

Sharhanah

4 comments:

  1. SubhanaAllah.. Cantik sangat pemandangannya.. Memang berbaloi berbasikal.. Suka penginapan tepi sawah macam ini.. Sejuk mata memandang..

    ReplyDelete
  2. Cantiknya pelangi!
    Nanti share hstay ni ye puan...kot² ada rezeki menikmati keindahan sawah padi di sana :)

    ReplyDelete
  3. Insha-Allah, nanti saya buat entry lepas habis kisah percutian ni ya.

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...