Empangan Timah Tasoh - Petang Yang Mengasyikkan!

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Dari homestay ke Dataran Empangan Timah Tasoh sejauh 11.3 kilometer yang mengambil masa selama 13 minit. Kami sampai pun tak ramai orang. Mungkin sebab hari Isnin kan. Lagipun dah pukul 6.45 petang. Ya, misi nak layan sunset.

Untuk kawasan parkir, tiada bayaran khas diminta. Cuma ikutlah nak bagi berapa. Ada tabung disediakan berdekatan dengan tempat tersebut.

Kami terus berjalan menuju ke gigi air. Sepanjang perjalanan tu, ada perkhidmatan sewa bot dan ATV. Untuk yang berminat, boleh lah mencuba. Lupa pula nak catit harga.

Cuaca hari ini memang asyik mendung aje. Payah rasanya nak dapat tengok matahari disebabkan keadaan langit yang penuh dengan awan.

Sekali dapat tengok dua fenomena dalam satu masa. Hujan di sebelah kanan dan sebelah kiri tiada hujan. 

Dua fenomena dalam 1 gambar
Anak-anak saya yang sekolah rendah sibuk main air. Yang dua orang remaja pula, sibuk berswafoto. Saya? melepak dia atas buaian sambil melayan pemandangan indah. Encik suami pula sibuk mencari tempat yang banyak ikan. Eh!

Ada juga beberapa group sedang asyik mengambil gambar. Memang indah kejadian gambar tu nanti. Tengok dengan kepala mata sendiri, lagilah... betapa hebatnya ciptaan Allah. Subhanallah!

Saya juga mengambil peluang untuk mengambil gambar. Untuk sampai lagi, entah bila la.

Zoom sket. Sapa nak main hujan, sila ke kanan.

Pemandangan empangan pada pukul 7:09 petang

...demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.(Al-Baqarah 2:164)

Awan kelabu
Kajian mendapati mereka yang suka dan menghargai nature atau alam semula jadi ini adalah seorang yang mempunyai sifat gembira, lebih sihat dan lebih kreatif.

Ada betulnya. Sebab, saya jumpa ada orang tak suka langsung alam semula jadi. Baginya, biasa sangat dan membuang masa. Patutlah hidupnya payah nak nampak gembira. Serius memanjang.

Lonely tree... awak keseorangan yer? Meh saya temankan

Peace no war
Kami melepak tak lama pun. Si bongsu dah mengadu lapar. Dia memang macam tu. Pergi mana pun. Dalam kepala saya ni, dekat mana la nak cari makan. Nak ke Kangar, macam jauh la pulak. Dah nak masuk Maghrib.

Sambil berjalan ke parkir, dari jauh nampak gerai makan yang masih beroperasi. Apa lagi, saya pilih gerai makan ini je la. Duduk dan order. Masing-masing kebulur nampak gayanya.

Kami order 6 pinggan nasi goreng pelbagai citarasa. Portion banyak, bila makan, Alhamdulillah... sedapnya...  memang payah nak dapat dekat lembah klang rasa macam ni. Licin semuanya. Tak sakit mata bila tengok semua nasi goreng habis.

Empangan Timah Tasoh waktu sampai

Selepas membayar, kami pulang terus ke homestay. Ada pula kisah yang berlaku... nak tau??? tunggu next entry ya.

Klik untuk baca entry percutian kami di Perlis:

Sharhanah

3 comments:

  1. Wah... ini ada 'mata seni' ni....
    Bukan semua orang boleh hasilkan foto macam ni....

    ReplyDelete
  2. Main hentam je, tripod pun tertinggal dalam kete. Malas nak ambil. Saya sandar phone dekat akar kayu je. Kreatif kan? Hikhik

    ReplyDelete
  3. Gambar yang cantik, saya masih belum sampai lagi kat sana. InsyaAllah.. satu hari nanti.

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...