Pengalaman Tukar Postpaid Ke Prepaid Unifi Mobile - Umpama Kena Talak Tiga!

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Bila sudah bekerja dan ada duit sendiri baru saya memiliki telefon bimbit. Awal-awal tu, saya beli telefon terpakai je. Nokia, lepas tu Motorola.

Dah banyak pengalaman pakai postpaid dan prepaid. TMnet, Celcom, Maxis, Onexox, Digi dan Unifi Mobile. Waktu darah muda, suka sangat tukar-tukar nombor telefon (dulu senang). Akhirnya, saya kekalkan satu nombor sampai sekarang. Alasan, renyah bila dah tukar. Lagi-lagi nak kena kemaskini maklumat perbankan.

Cukup setahun memakai postpaid Unifi Mobile 99 unlimited plan tanpa kontrak (bulanan RM59 + fees), saya beralih semula kepada Unifi Mobile prepaid.

So far, sangat okey guna postpaid. Tapi, bila tengok penggunaan harian, sangat sedikit saya menggunakan perkhidmatannya. Tak luak-luak. 

Buat kerja pun pakai WiFi rumah. Jarang keluar pulak tu. Macam mana nak luak data postpaid? Membazir...

Baru-baru ini saya ke TMpoint. Ingatkan mudah nak terminate postpaid dan tukar ke prepaid mereka untuk kekalkan nombor.

Pergi je daftar online atau ke telco yg nak tukar terus (if nak guna nombor yang sama). Tak perlu terminate pun. Nanti terima SMS pengesahan utk port out dari unifi. Perlu balas 'YES'.. Pastikan tiada tunggakkan dan bukan dalam tempoh kontrak. - valid untuk yang nak tukar telco

Saya ke TMpoint lah sebab nak tukar ke prepaid mereka kan. Rupanya tak boleh, ada syarat. Unifi tu talak saya tiga terus! (Mungkin 1 akaun yang sama kot).

Apa yang perlu saya buat?

Saya perlu ke telco lain dulu. Beli simkad. Port-in makan masa sehari. Syukurlah, Digi Store berdekatan dengan TMpoint. Kalau tak, jenuh…akan semakin renyah urusan saya ni.πŸ₯Ή

Kalau prepaid nak ke postpaid yang sama telco, memang mudah. Patutlah suami tukar, dia rileks je. Ntah kenapa postpaid ke prepaid kemain leceh nawww

Esoknya, bila lambang unifi dah hilang dekat network telefon tu, baru saya masukkan simkad Digi. Sekejap je dah boleh guna. Saya cuba call suami, terlupa pula simkad tu tiada “isi”. Call guna Whatsapp je la. Salah satu kelemahan prepaid.πŸ’”

Nak kena top up. Saya tak top up pun sebab nak tukar ke unifi Mobile kan. Saya ada masa 5 hari je. Dalam tempoh tu jugalah saya perlu port-out. Kalau tak, saya perlu top up untuk kekal aktif atau saya kehilangan nombor telefon tu.

Saya install Unifi Mobile prepaid apps di telefon. Perlu beli simkad di situ. Pengesahan menggunakan MyKad dan muka. Akhirnya, dapatlah beli satu dengan nombor yang sama.

Dah talak 3, kena la kahwin dengan cina buta. Jom berinspirasi dengan Digi dulu.

Sekarang tengah menunggu simkad unifi mobile prepaid sampai di rumah. Sebelum tu saya dah buat perbandingan untuk dua-dua telco ni. Nampak gayanya unifi mobile prepaid menang! Tawarannya lebih berbaloi. Lagipun liputan Digi belum okey lagi di kawasan saya. (1-2 bar je ni haa).

Hahaha. Renyah juga ya. Menyesal pula tukar. Tapi saya tak sanggup nak membazir duit membayar bulan-bulan benda yang saya tak guna sepenuhnya.

Duit lebihan tu nanti, saya plan nak beli emas. Serendah RM10 je. Sikit-sikit lama-lama jadi seketul emas jugak kan, daripada membazir, baik fikir masa depan. Emas lagi terjamin daripada duit kertas yang ada inflasi tuπŸ˜’

Sharhanah

2 comments:

  1. Ammi pengguna Digi...selalu tak perasan pun line Digi di rumah tak bagus sebab kalau kat rumah auto connect ke Wifi. perasan haritu bila unifi rumah problem...phone pun out sehari. rupanya line digi teruk nau di kawasan rumah baru ammi ni.

    tengah berkira perlu ditukar ke tidak...

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...