Peti Sejuk Tahan Lama? - 17 Tahun Sudah Berkhidmat.

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang 

Ce teka jenama apa?

Akhirnya, tamatlah perkhidmatannya sebagai peti sejuk. Sebab? Kompresor dah rosak, rak-rak plastik dalam peti sejuk tu pun dah mereput. Melendut hampir patah dua bila letak makanan. Sebab tengah-tengah dah terbelah sedikit.

Mesti ada yang tanya, kenapa tak perbaiki saja?

Sebenarnya, umur peti sejuk ni dah 17 tahun. Angkut masa pindah dari KL (tingkat 4 turun tangga) ke rumah baharu 13 tahun lalu. Lepas tu adalah 2 kali pernah rosak. Habis beratus jugak modalnya.

2 tahun lalu, kena banjir teruk di Selangor. Rumah saya tak terkecuali. Walhal, tak pernah kena banjir sejak berpindah.

Tengah buat kira-kira nak beli baru sebab sekarang rumah saya tengah takde chiller. Freezer tu takpe, ada dua biji beli untuk EBM (2015) dan satu lagi untuk bisnes kecil saya sekarang.

Sekarang ni dah takde chiller. Tak boleh nak beli stok sayur. Mana nak simpan??? Boleh ke buat alasan tak nak masak?🀭

Ikuti kisahnya di SINI

Sharhanah

Psttt... Terpaksa keluarkan duit simpanan lagi. Huhuhu...dalam keadaan ekonomi macam ni. Perit.😡

8 comments:

  1. Lama ia berkhidmat, mgkn dah tiba masanya utk dilepaskan. Kdg spare part utk brg lama samaada dah tak ada atau susah dapat, dan mahal pula. Mgkn beli baru lebih baik. Yg dekat rumah ni pun raknya dah nak payah 2 juga, tapi takde rak yg sama saiz dgnnya jadi pasray saja. Kata kedai, model peti ais kami ni dah stop production jadi spare part pun tak de juga huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul puan. Spare part nak kena rajin cari. Ambil masa semuanya tu. Suami kalau boleh, dia nak perbaiki lagi. Saya cakap, semua ada expired. Nanti rosak apa la pula. Beli baru, 17 tahun nanti baru fikir lain. Hehehe

      Delete
  2. betul tu peti sejuk antara peralatan letrik yang paling lama berkhidmat untuk kita kan Sharhanah .. rumah kak ana ni dah dua puluh tahun pun ada rasanya umurnya masih elok lah alhamdulillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, panjang umurnya. Kalau tak kena banjir, mungkin jangka hayat peti ais saya masih mampu bertahan lagi

      Delete
  3. 17 tahun tu dah sampai masa dia untuk pencen... Tapi kira berbaloi dah tu dengan khidmat yg dia bagi....

    ReplyDelete
  4. dah kira balik modal dan untung juga tu...apa-apapun bertbah saja dengan ujian yang kita semua hadapi

    ReplyDelete
  5. ammi pun lepas 17 tahun kawin baru tukar peti ais..tp tak rosaklah cuma gantikan dengan yg besar sesuai dengan kapasiti keluarga yg makin bertambah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, tahan lama tu, pandai Ammi jaga.

      Saya tengok ada yang buat almari baju baby. Susun cantik je. Rak dekat pintu peti ais tu letak bedak baby. Comel pula..🀭

      Delete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...