5 Punca Memori Anak Lemah!

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Kalau tak nak memori anak lemah, tolong ambil serius pada 5 perkara di bawah ini;

Main games.

Tak salah main game, tapi tak boleh secara berlebihan dan ibu bapa perlu memastikan anak bermain video games yang bersesuaian dengan tahap umur. Setiap masa nak main game. Sebab game ni kan, punca distraction nombor 1. Nak belajar pun tak tenang sebab asyik fikir games je. Tapi, kelebihan main games ni kan, dapat meningkatkan mood positif! 

Tidur.

Pastikan tidur on time setiap hari. Tak boleh tidur lambat sangat. Sekiranya lambat tidur, kualiti tidur akan terganggu. Perkembangan otak banyak berlaku ketika tidur.

Jarang buat aktiviti outdoor.

Jarang berlari, melompat, jalan-jalan tengok alam dan sebagainya. Yang ini tak boleh tinggalkan sebab kena buat selalu. Asyik terperuk dalam rumah je. Kita punya kecerdasan dan kecergasan otak itu tidak berkembang dengan baik.

Asyik dengan media sosial.

Terlampau asyik dengan media sosial. Anak-anak yang masih bersekolah atau bawah 18 tahun, janganlah bagi main media sosial. Sebab apa? Media sosial ni punca stress, punca dopamine. So, benda tu semua tak elok.

Layan TV berlebihan.

Individu yang selalu menonton TV tidak bergerak dan sangat berisiko untuk mendapat sakit jantung. Ia juga boleh menyebabkan masalah rabun.

Bawa anak bongsu saya jalan-jalan masuk hutan.

Sharhanah

3 comments:

  1. Setuju.. anak anak kalau jenis duduk rumah main game tgk tv.. mmg lemau je minda dgn fizikal dia..

    ReplyDelete
  2. Setuju . Kalau asyik dengan gadjet jer memang susah la

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Balik kampung? Anak-anak Saya Yang Paling Teruja!

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Hampir 20 tahun saya meninggalkan kampung. Dalam setahun, boleh kira dengan jari sa...