Bersikap Benar Menjauhkan Kemunafikan

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang 

Maksud bersikap benar daripada sudut istilah ialah tidak berdusta dari segi perkataan, perkhabaran dan perbuatan.

Dalil Naqli: Surah Al-Ahzaab: Ayat 70

Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara).

Tuntutan Bersikap Benar

Hukumnya adalah wajib.

Benar dalam tutur kata

Tidak berbohong apabila berkata-kata dalam semua keadaan. Pelihara diri daripada mengeluarkan lafaz yang jelas mendatangkan dosa dan mengelirukan.

Benar dalam niat dan kemahuan

Berniat ikhlas kerana Allah SWT. Berniat untuk membuat kebaikan semata-mata.

Benar dalam keazaman dan cita-cita

Beretika mencapai apa-apa yang dicita-citakan. Tindakan yang dilakukan seiring dengan keazaman untuk mencapai matlamat.

Benar dalam menepati janji

Berjanji dengan apa-apa yang mampu ditunaikan. Menunaikan apa-apa yang telah dijanjikan dan melaksanakannya tepat dengan sesuatu yang telah dijanjikan.

Benar dalam tugasan

Melakukan tugasan tanpa mengharapkan balasan dan melakukan dengan cara terbaik.

Contoh 1

Rasulullah  SAW Bersikap Benar

Rasulullah SAW menyampaikan wahyu Allah SWT kepada umat manusia dengan bersifat benar. Baginda tidak menokok tambah ayat yang disampaikan. Ajaran Islam yang disebarkan juga tidak mengikut kehendak dan pendapat peribadi baginda kerana setiap tutur katanya bedasarkan wahyu Allah. Hal ini dibuktikan dengan firman Allah;

Dan ia tidak memperkatakan sesuatu menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakan itu tidak lain hanyalah wahyu yang diturunkan kepadanya. (Surah An-Najm: Ayat 3-4)

Contoh 2

Terdapat sebilangan orang yang suka bergurau tetapi tidak berkata benar. Mereka berasa seronok bergurau dengan cerita-cerita palsu. Rasulullah SAW juga pernah bergurau, namun baginda sentiasa bersikap benar walaupun ketika sedang bergurau.

Alhasan RA menceritakan bahawa seorang perempuan tua telah datang berjumpa Rasulullah SAW supaya baginda mendoakannya masuk ke dalam syurga. Lalu baginda memberitahunya bahawa orang tua tidak akan masuk ke dalam syurga. Wanita tua itu terus berlalu pergi sambil menangis. Lalu Rasulullah SAW bersabda,

Kamu beritahulah kepadanya bahawa sesungguhnya tidak akan masuk syurga dalam keadaan tua. Sesungguhnya Allah Taala berfirman: Sesungguhnya kami ciptakan wanita-wanita penduduk syurga itu secara langsung, dimana kami menjadikan mereka gadis-gadis yang penuh dengan cinta (kepada suami masing-masing) dan sebaya umurnya. (Riwayat At-Tirmizi)

Hikmah Bersikap Benar

Terpelihara daripada sifat munafik yang dibenci oleh Allah SWT.

Menenangkan hati kerana tidak melakukan dosa.

Saling berkerjasama kerana wujud perasaan saling mempercayai.

Menjadi contoh teladan kepada orang lain kerana maruahnya dipandang tinggi.

Berkata benarlah walaupun pahit.

Sharhanah

Sumber: KSSM

No comments:

Post a Comment

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...