Mi Goreng Ala Mamak

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Lama tak beli mi kuning. Budak-budak dan bapak budak kurang sangat nak makan mi. Tetapi disebabkan lama tak makan, sengaja saya masak. Cari nahas betul la... Hehehe

Tapi, saya masak ala-ala mamak. Yang ni, diorang suka. Kalau mi biasa tu, sampai ke petang tak habis-habis. Sedih. Ke saya tak pandai masak? Huhuhu.

Alhamdulillah, mi ni jadi suka sejak jiran hantar sepinggan. Tapi dah lama la. Saya siap minta resipi. Berani betul kan? Waktu tu mak jiran dari kampung datang sini. Diorang masak banyak gamaknya. Disedekahkan pada jiran yang tersayang. Ekekeke

Bahan-bahannya pun takde la sebijik macam resipi mi kedai mamak tu. Nak kena ada cucur, tauhu goreng... Yang ni sangat simple. Tambah dua sudu rempah kari daging semasa menumis. Saya letak sebijik kentang dipotong kecil. Wajib letak telur ayam waktu menggoreng.

Tadaaaa...

Mee goreng ala mamak

Alhamdulillah... Mi macam ni memang laku kalau masak dekat rumah. Tak sampai tengahari dah licin. Hati saya pun senang sebab tak sakit mata tengok makanan tak habis di bawah tudung saji.

Kalau tak habis, mula la saya nak merajuk...

"Esok, mama tak nak masak dah!" ayat yang selalu terkeluar dari mulut, tapi... Esok saya masak jugak, tapi menu lain lah.

Sharhanah

2 comments:

  1. Nampak sedap tu puan, saya pun teringin :D
    Sy lebih suka bihun tapi anak⁴ lagi suka mi, macam suami juga. Setiap kali masak mi memang laku keras hehe

    ReplyDelete
  2. Wahh nampak sedap tu......
    Cuya suka gak mee mamak ni

    ReplyDelete

⚠️πƒπ’π¬πœπ₯𝐚𝐒𝐦𝐞𝐫 Semua komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata kesat dan maki hamun tidak akan disiarkan. Harap maklum, terima kasih.

Featured Post πŸ₯•

Cantiknya Turkiye!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang Hampir 2 bulan trip ke Turkiye menjadi kenangan. Saya masih tidak dapat menghabiskan ...